همه چیز درباره جام جهانی باشگاه‌ها در آستانه شروع این تورنمنت

همه چیز درباره جام جهانی باشگاه‌ها در آستانه شروع این تورنمنت

پایگاه خبری فوتبالی - نخستین دوره رسمی جام جهانی باشگاه‌ها در قالب جدید، از فردا در آمریکا آغاز می‌شود؛ تورنمنتی با سرمایه‌گذاری چند صد میلیون دلاری، حواشی متعدد و البته سلطه قابل‌توجه باشگاه‌های برزیلی در فهرست تیم‌های شرکت‌کننده.

به گزارش فوتبالی ، این رقابت‌ها حاصل پروژه‌ای جاه‌طلبانه از سوی فیفا تحت رهبری اینفانتینو است. پس از ناکامی در تصویب برگزاری جام جهانی ملی هر دو سال یک‌بار، فیفا تصمیم گرفت با گسترش جام جهانی باشگاه‌ها و همچنین افزایش تیم‌های جام جهانی ملی به ۴۸، اهداف اقتصادی و تجاری خود را دنبال کند.

دوره جدید جام جهانی باشگاه‌ها قرار بود از سال ۲۰۲۱ در چین آغاز شود، اما پاندمی کرونا آن را به تأخیر انداخت و حالا، آمریکا میزبان نخستین دوره رسمی است. این رقابت با حضور ۳۲ تیم و در قالبی مشابه جام جهانی ملی برگزار خواهد شد. دیدار افتتاحیه بین اینتر میامی و الاهلی مصر در میامی برگزار می‌شود.

برزیل با چهار نماینده (پالمیراس، فلامینگو، فلومیننزه و بوتافوگو) و بیش از ۱۴۰ بازیکن ثبت‌شده، پررنگ‌ترین حضور را در این رقابت‌ها دارد. اروپا نیز با ۱۲ تیم، پرشمارترین سهمیه را به خود اختصاص داده است. تیم‌هایی از آسیا، آفریقا، کونکاکاف و اقیانوسیه نیز در رقابت‌ها حضور دارند.

با این حال، انتخاب برخی تیم‌ها مثل اینتر میامی باعث انتقاد شده است؛ تیمی که با وجود عدم راه‌یابی به فینال لیگ آمریکا، تنها به دلیل داشتن چهره‌هایی چون مسی، سوارز و بوسکتس انتخاب شد. همچنین کنار گذاشتن لئون مکزیک به‌دلیل مالکیت مشترک با پاچوکا و جایگزینی آن با لس‌آنجلس اف‌سی نیز بحث‌برانگیز شد.

جوایز مالی این رقابت‌ها نیز نجومی است؛ فیفا یک میلیارد دلار بین تیم‌ها توزیع می‌کند و قهرمان احتمالی از اروپا می‌تواند تا ۱۲۵ میلیون دلار کسب کند.

برای پوشش رسانه‌ای نیز حق پخش به شرکت DAZN واگذار شده و فناوری‌هایی چون دوربین بدن داوران و آفساید نیمه‌خودکار به جذابیت‌های بصری رقابت‌ها افزوده‌اند.

مسابقات در ۱۲ ورزشگاه و ۱۱ شهر آمریکا برگزار می‌شود و فینال در ورزشگاه مت‌لایف نیوجرسی خواهد بود. با این حال، فروش بلیت برخی بازی‌ها به سختی انجام شده و فیفا برای پر کردن ورزشگاه‌ها، مجبور به کاهش قیمت‌ها شده است.