پایگاه خبری فوتبالی - ممکن است به زودی فرآیند جدیدی برای انتخابیهای جام جهانی و یورو معرفی شود، زیرا یوفا در حال بررسی پذیرش فرمتی شبیه به لیگ قهرمانان اروپا برای مقابله با کاهش علاقه هواداران به دور کنونی مسابقات انتخابی است.
به گزارش فوتبالی، حرکت به سمت یک ساختار لیگمحور، راه را برای برگزاری بازیهای بزرگتر باز میکند، در حالی که کشورهای کوچکتر همچنان میتوانند از تقابلهای سودآور با تیمهای بزرگ بهرهمند شوند. همچنین استفاده از لیگ ملتها به عنوان بخشی از انتخابیها نیز در نظر گرفته شده است.
روزنامه "تایمز" گزارش میدهد که یوفا قرار است بازبینی اساسی در انتخابیهای بینالمللی برگزار کند؛ این اقدام ناشی از نگرانیهایی در مورد کاهش علاقه هواداران و شبکههای پخش است. فرمت جدید لیگ قهرمانان اروپا تنها در ابتدای فصل گذشته معرفی شد، اما ممکن است از همین حالا الهامبخش تغییری در فرآیند انتخابی فوتبال بینالمللی شود. این ساختار لیگمحور به دلیل افزایش ریسک و هیجان برای همه تیمهای درگیر، مورد تحسین قرار گرفت؛ ضمن اینکه هر تیم با هشت تیم مختلف روبرو میشود و این فضا را برای تقابلهای جذابتر فراهم میکند.
فرآیند کنونی انتخابی جام جهانی برای کشورهای اروپایی شامل بازی در گروههای کوچک چهار یا پنج تیمی است که هر تیم دو بار با طرف مقابل بازی میکند. اما آمار تماشا و علاقه هواداران در حال کاهش است و این ممکن است بخشی به دلیل کمبود مسابقات چشمگیر در مرحله انتخابی باشد.
این گزارش حاکی از آن است که تعامل پخشکنندگان و هواداران با لیگ ملتها در سالهای اخیر افزایش یافته است. مشکل نقشآفرینی لیگ ملتها در انتخابیها این است که فرصت کمتری برای کشورهای کوچک اروپایی برای کسب درآمدهای مالی هنگفت ناشی از رویارویی با حریفان قدر فراهم میکند. بنابراین، استفاده از فرآیندی الهام گرفته از فرمت جدید لیگ قهرمانان میتواند یک گزینه عملی باشد.
در حالی که مسابقات انتخابی همیشه هدف صعود را داشتهاند، تمایل برای به حداکثر رساندن میزان پول و علاقه هوادارانی که میتوان از این مسابقات جذب کرد تا مشارکت در فوتبال بینالمللی در تمام طول سال بالا بماند، همچنان پابرجاست. وقفههای بینالمللی اواسط فصل اغلب به عنوان یک مزاحمت ناخواسته تلقی میشوند، و یوفا طبیعتا دوست دارد آن را تغییر دهد.
اینکه فرمت جدید انتخابیها، لیگ ملتها، ساختار جدید لیگ قهرمانان یا حتی چیزی کاملا جدید و متفاوت را در نظر میگیرد، قطعا جالب خواهد بود.
به عنوان مثال در انتخابی جام جهانی، اگر ۱۶ سهمیه در دسترس باشد، ۱۲ تیم برتر میتوانند به طور خودکار صعود کنند و هشت تیم بعدی برای تعیین چهار سهمیه باقیمانده به مرحله پلیآف بروند.
اگر فرآیند انتخابی بتواند برای هواداران جذابتر شود و در نتیجه آمار بینندگان را افزایش دهد، این یک مزیت اضافی خواهد بود. با این حال، باید انصاف و عدالت در میان تمامی تیمها رعایت شود.