واکنش منفی به اسپانسر کوتاه‌مدت و اماراتی چلسی

واکنش منفی به اسپانسر کوتاه‌مدت و اماراتی چلسی

پایگاه خبری فوتبالی - تصمیم باشگاه چلسی برای امضای قرارداد کوتاه‌مدت تبلیغاتی با شرکت داماک با انتقاد شدید یکی از کارشناسان برجسته حوزه مالی فوتبال مواجه شده است.

به گزارش فوتبالی، چلسی در طول فصل ۲۰۲۴-۲۵ بدون اسپانسر اصلی روی پیراهن خود بازی کرده بود، اما اخیراً اعلام کرد که با شرکت داماک برای ماه پایانی فصل به توافق رسیده است. لوگوی شرکت داماک در چهار بازی باقی‌مانده لیگ برتر و همچنین رقابت‌های لیگ کنفرانس اروپا روی پیراهن تیم قرار خواهد گرفت. تیم زنان چلسی نیز از دیدار روز یکشنبه برابر تاتنهام در لیگ برتر زنان انگلیس (WSL) با این لوگو به میدان خواهد رفت.

این دومین سال پیاپی است که چلسی بدون اسپانسر اصلی روی پیراهن بازی می‌کند و هنوز مشخص نیست در آینده چه تصمیمی در این زمینه اتخاذ خواهد شد. گفته می‌شود که این قرارداد شامل رقابت‌های جام جهانی باشگاه‌ها در ماه ژوئن در ایالات متحده نمی‌شود؛ جایی که چلسی حداقل سه بازی در مرحله گروهی برابر تیم‌هایی همچون فلامنگو و اسپرانس تونس، و تیمی که جایگزین لئون مکزیک خواهد شد، برگزار خواهد کرد.

پروفسور راب ویلسون، کارشناس امور مالی ورزشی، اظهار داشت:«این تصمیم در این مقطع از فصل، هم عجیب است و هم جالب توجه. به‌نظر من، این موضوع نشان‌دهنده‌ی استیصال چلسی در یافتن اسپانسر مناسب است. آن‌ها به‌طور عمومی اعلام کرده‌اند که خواهان قراردادی به ارزش حدود ۶۰ میلیون پوند در سال برای تبلیغ روی پیراهن هستند، رقمی که از نظر من نه منطقی است و نه با عملکرد ورزشی باشگاه همخوانی دارد. نباید فراموش کرد که چلسی در این فصل و فصل گذشته بدون اسپانسر اصلی بازی کرده است. آخرین اسپانسر آن‌ها شرکت Infinite Athlete بود، که اساساً متعلق به تاد بولی بود. در نتیجه، آن‌ها نه‌تنها ۶۰ میلیون پوند درآمد مورد انتظار را از دست داده‌اند، بلکه سایر باشگاه‌ها نیز از آن‌ها فاصله گرفته‌اند. به‌نظر من، اگر توقعات مالی خود را کاهش داده و قراردادهای کوتاه‌مدت‌تری امضا می‌کردند، می‌توانستند در این دو فصل حداقل ۸۰ میلیون پوند درآمد داشته باشند.»

ویلسون همچنین درباره همکاری جدید با داماک اظهار کرد:«در مورد قرارداد با داماک ، انتظار می‌رفت که باشگاه شفافیت و هماهنگی استراتژیک بیشتری داشته باشد، اما به‌نظر می‌رسد این اقدام بیشتر نوعی خوش‌بینی یا واکنش به چالش‌های احتمالی سوددهی و الزامات پایداری مالی در فصل آینده باشد. البته داماک شریک تجاری مهمی است و در امارات متحده عربی شرکتی بزرگ به شمار می‌رود، هرچند با فراز و نشیب‌هایی در عملکرد تجاری‌اش مواجه بوده است.»